Telefon: +48 668141111

Naszym zdaniem

Kobieta jako szefowa

Coraz częściej spotykam się z sytuacją, gdzie w gronie kadry zarządzającej różnych instytucji i przedsiębiorstw zaczynają coraz liczniej pojawiać się kobiety, niemniej jednak najwyższe szczeble kariery jedynie nielicznym kobietom udaje się zdobywać. Patrząc na szczeble organizacyjne zakładów pracy widać, że im wyższe szczeble organizacji, tym kobieta na stanowisku kierowniczym jest zdarzeniem kadrowo rzadszym.

Dzisiejszy system gospodarczy i praca z nim powiązana otwiera kobietom możliwości awansu, jednakże awans ten nie dla każdej kobiety jest atrakcją. Niejednokrotnie wiąże się z ustępstwami w życiu osobistym, a oprócz tego ma odniesienie do sposobu zachowania. Nieraz cechuje go potrzeba przyjęcia męskiego sposobu zachowania i kierowania ludźmi.

W wielu firmach kobieta jako matka ma bardzo małe szanse na awans. Zajście kobiety w ciąże to wielokrotnie „zmartwienie” przełożonych i kolegów, którzy są niezadowoleni z faktu przejęcia obowiązków po koleżance z pracy. Macierzyństwo też nie jest „akceptowane” choć o tym głośno się nie mówi, obawiając się zarzutów dyskryminacji. Z takim „bagażem” zrobienie kariery w zakładzie pracy jest dla wielu kobiet utrudnione. Częstokroć najwłaściwszym sposobem na zrobienie kariery dla kobiety jest zmiana lokalizacji zatrudnienia i budowanie, nowego wizerunku na nowym obszarze. Ważnym czynnikiem awansu kobiety jest dostęp do szkoleń zawodowych, a brak dostępu do tej wiedzy ogranicza możliwość awansu. W wielu przypadkach decyzje o wysłaniu kobiety na szkolenia podejmują mężczyźni, zajmujący większość stanowisk kierowniczych i to oni maja głos decydujący, biorąc nieoficjalnie pod uwagę np. nieobecność kobiety w pracy związanej z macierzyństwem. Sytuacje takie wpisują się w system dyskryminacji kobiet w ścieżce kariery zawodowej i kierowniczej.

SAM_1362

Współczesna rzeczywistość pracy zawodowej nie jest korzystna dla kobiet obmyślających karierę kierowniczą. Kobieta kończąc pracę zawodową jest zobowiązana zajmować się całym szeregiem czynności związanych z wychowaniem dzieci. Kobiety które są już na stanowiskach kierowniczych, nierzadko mają świadomość poczucia winy, związanego z nieustannym wyborem pomiędzy domem rodzinnym, a zawodowymi obowiązkami.

Kobieta, która awansuje musi zmierzyć się ze stereotypami, jakie dotyczą kobiet. Tradycyjna kobieta wiązana jest w społeczeństwie z rolą matki. Współczesna kobieta chcąc awansować, musi wykazać się skutecznością dowodzenia i zarządzania. W wielu przypadkach od mężczyzn nie wymaga się takiego dowodu.

Najbardziej oczekiwanymi cechami kobiet obejmujących stanowiska kierownicze są m.in. zdolności przywódcze, empatia , dokładność, staranność i umiejętność współdziałania.

Obecność kobiety na stanowisku kierowniczym sprzyja zmniejszaniu nierówności płacowych, pomiędzy kobietami a mężczyznami. Kobieta na stanowisku kierowniczym to większa pewność awansu kobiet-podwładnych i otrzymania podwyżki.

Pracodawcy powinni przedsięwziąć trud, aby zatrudniać i promować silne i wykształcone kobiety. Silne kobiety zarządzające instytucjami do bardzo dobra reklama firmy. Ponieważ niejednokrotnie to kobiety decydują się na podjęcie trudnych zadań i radzą sobie z nimi doskonale. Silne i wykształcone kobiety to bardzo mocny element struktury władzy w firmie. Niestety jeszcze za mało kobiet zajmuje eksponowane stanowiska kierownicze, a dzieje się dlatego tak m.in. bo pracodawca- przełożony- mężczyzna nie potrafi przyjąć do wiadomości, że kobieta-przełożony jest takim samym przełożonym, jak mężczyzna. Wiele kobiet z tego powodu opuszcza swoje zakłady pracy widząc brak szans na rozwój zawodowy.

Pracodawcy powinni przedsięwziąć trud, aby zatrudniać i promować  silne i wykształcone kobiety. Silne kobiety zarządzające instytucjami do bardzo dobra reklama firmy. Ponieważ niejednokrotnie to kobiety decydują się na podjęcie trudnych zadań i radzą sobie z nimi doskonale. Silne i wykształcone kobiety to bardzo mocny element struktury władzy w firmie. Niestety jeszcze za mało kobiet zajmuje eksponowane stanowiska kierownicze, a dzieje się dlatego tak m.in.   bo pracodawca- przełożony-mężczyzna nie potrafi przyjąć do wiadomości, że kobieta-przełożony jest takim samym przełożonym, jak mężczyzna. Wiele kobiet z tego powodu opuszcza swoje zakłady pracy widząc brak szans na rozwój zawodowy.

Mamy w Polsce do czynienia z nowym pokoleniem kobiet, które nie są zaciekawione upodobaniem się do mężczyzn, ani ustępstwami. Kobiety te nie maskują swojej kobiecości. Poszukują i znajdują takie miejsca pracy, które zapewniają transparentność współpracę, a najważniejsza jest budowa relacji między ludźmi. Kobiety te poszukują lepszej przyszłości, a ich schemat wartości nie jest oparty na „kobiecej filozofii”. Nowe pokolenie tych kobiet wcześniej, czy też później doprowadzi do zmiany pokoleniowej, której konsekwencją będzie ustanowienie nowych reguł gry na rynku pracy. Kobieta mocna i wykształcona wnosi do firmy różnorodność , która skutkuje innowacyjnością. Innowacyjność to przyszłość i szansa na rozwój.

 Moim zdaniem jest wiele kobiet, które są bardziej profesjonalne w pracy od mężczyzn, potrafią dużo więcej zadań zawodowych zrealizować niż mężczyźni, w tym samym czasie i to dzięki tym kobietom, firmy lepiej i skuteczniej się rozwijają. Uważam, że to wynika z faktu, iż mężczyźni –przełożeni obawiają się być gorsi merytorycznie od kobiet, o czym oczywiście głośno nie mówią. Ale szukają każdego drobnego szczegółu, żeby kobiety czymś skompromitować. Mężczyźni ci nie zdają sobie sprawy z tego, że takim zachowaniem pokazują jak bardzo są słabi.

                                                                                                                                                                                                             ~ mgr inż. Witold Bodziony

Uderzenie słowem może być śmiertelne

Autor obrazu: Piotr Paweł Gargas "każde dzieło, które wychodzi z mojego warsztatu niesie za sobą pewne przesłanie. Chcę, by dzieła nie były tylko wartościowe ze względów artystycznych, ale aby przyczyniały się do budowy lepszego świata"

Autor obrazu: Piotr Paweł Gargas „każde dzieło, które wychodzi z mojego warsztatu niesie za sobą pewne przesłanie. Chcę, by dzieła nie były tylko wartościowe ze względów artystycznych, ale aby przyczyniały się do budowy lepszego świata”

Ponad połowa dzieci na całym świecie (54%) przyznała się do bycia prześladowanymi w internecie. Problem dotyczy aż 40 procent polskich nastolatków – tak wynika z badania ankietowego przeprowadzonego na zlecenie Microsoftu. Przebadano 7600 dzieci i młodzieży (8-17 lat) z 251 krajów .

Znęcanie się, zastraszanie, znieważanie, wyśmiewanie za pośrednictwem portali społecznościowych i forów internetowych to niestety bardzo powszechne zjawisko w naszym kraju, zjawisko, którego dzieci są czasem bardziej świadome od dorosłych. Skąd taki wniosek? Tylko 15% szkół ma formalną politykę dotyczącą przeciwdziałania zastraszaniu w sieci, a 22% z nich zapewnia dodatkowe zajęcia uświadamiające, jak niebezpieczne może być uderzenie słowem.

***

Aż 68% dzieci i młodzieży poddanych badaniu potwierdziło, że wie, czym jest przemoc w internecie, 72% martwi się o skalę badanego zjawiska. 16% przyznało się do używania przemocy poprzez sieć, aż 45% badanych przyznało do tego, że dokucza rówieśnikom poza siecią.

Nienawiść „wędruje” z cyberprzestrzeni do świata realnego – zwraca na to uwagę socjolog Collegium Civitas, dr Radosław Pankowski tłumacząc, że zjawisko „nie ogranicza się wyłącznie do wpisów na forach internetowych, lecz wylewa się na inne przestrzenie – na ulice, na stadiony.

***

Konsekwencje „mowy nienawiści” mogą być dramatyczne: w sierpniu tego roku: 14-letnia Brytyjka Hannah Smith popełniła samobójstwo po lekturze komentarzy adresowanych do niej na jednym z serwisów społecznościowych.

Jeżeli słowem będzie można bić bezkarnie, bez świadomości możliwych konsekwencji – jej historia może się powtórzyć.

Chcemy to zmienić. Znacie szkołę w która realizuje program prewencji internetowej mowy nienawiści? Opowiedzcie nam o tym! Chcemy pokazać innym dobre wzorce, przekonać, że warto je naśladować.

Jeśli trafiliście w sieci na słowa nienawiści, które mogą skrzywdzić dziecko – podzielcie się swoim spostrzeżeniem. Będziemy robić wszystko, co w naszej mocy, aby pomóc.

Możesz dołączyć do koalicji przeciw nienawiści:
https://www.facebook.com/PolskaBezNienawisci

Cyberprzemoc

Rozwój mediów elektronicznych i wzrost ich popularności, wiążę się również ze wzrostem skali zjawiska zwanego „cyberprzemoc” do której używany jest Internet. Cyberprzemoc (ang. cyberbullying) to przemoc z użyciem technologii komunikacyjnych i informacyjnych. Podstawowymi formami cyberprzemocy są:

 

K (74)
  • publikowanie w Internecie,
  • rozsyłanie przy użyciu telefonu komórkowego kompromitujących, ośmieszających zdjęć, informacji,
  • szantażowanie, nękanie, wyśmiewanie i straszenie z użyciem Sieci,
  • podszywanie się pod rówieśników w Sieci,
  • rejestrowanie niechcianych filmów i zdjęć,
  • tworzenie ośmieszających stron www,
  • włamania na konta pocztowe i konta komunikatorów w celu rozsyłania wiadomości kompromitujących.

Cyberprzemoc różni się od” tradycyjnej” przemocy, wysokim stopniem anonimowości sprawcy, a jego atutem staje się umiejętność wykorzystania technologii informacyjnych i komunikacyjnych. Szybkość i skala rozpowszechniania tych materiałów oraz ich dostępność w Sieci sprawia, że jest to szczególnie niebezpieczne zjawisko. Przemoc stosowana za pomocą technologii informacyjnych i komunikacyjnych to przestępstwo. Sprawcy tego rodzaju przestępstwa to ludzie którzy m.in przeżywają w ten sposób radość zwyciężania bo w inny sposób nie potrafią tego przeżyć, to ludzie odreagowywujący frustracje spowodowane np. funkcjonowaniem rodziny lub nieprawidłowościami funkcjonowania środowiska zawodowego.

Więcej…