- Prezes Fundacji Tarcza – dr inż. Witold Bodziony
dr inż. Witold Bodziony (inspektor Policji w stanie spoczynku). W 1986 roku ukończył Technikum Kolejowe w Nowym Sączu, a w 1990 roku studia Wyższej Szkoły Oficerskiej Wojsk Zmechanizowanych we Wrocławiu. W 2004 roku ukończył Akademię Pedagogiczną w Krakowie, a w 2010 roku studia podyplomowe Politechniki Krakowskiej im. Tadeusza Kościuszki. Posiada tytuł auditora wewnętrznego systemu zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy, wydany przez Centrum Szkolenia i Organizacji Systemów Jakości Politechniki Krakowskiej. Doktor w dziedzinie nauk społecznych, specjalność: zarządzanie instytucjami publicznymi. Ukończył szkolenie specjalistyczne w Departamencie Skarbu USA w zakresie zwalczania terroryzmu. Posiada uprawnienia i tytuł skoczka spadochronowego wojsk powietrzno- desantowych. Posiada przeszkolenie w zakresie samodzielnego kierowania pracami inżynieryjnymi przy użyciu bojowych środków minerskich. Pełnił służbę na stanowiskach dowódcy plutony i kompanii w jednostkach wojskowych. Po wstąpieniu do Policji w 1992 roku, pełnił służbę na wielu stanowiskach, a od 28 marca 2006 roku do 21 kwietnia 2011 roku, służył jako Komendant Miejski Policji w Nowym Sączu. W latach 2011-2012 był wykładowcą w ramach projektu „Psychologia Sądowa – wzmocnienie potencjału dydaktycznego uczelni”, realizowany przez Wydział Psychologii Wyższej Szkoły Biznesu – National-Louis University z siedzibą w Nowym Sączu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. W latach 2012 -2015 wchodził w skład Krajowej Sieci Tematycznej w obszarze Dobre rządzenie Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, powołanej na podstawie wytycznych Ministra Rozwoju Regionalnego. Ma dwoje dzieci.
Witold Bodziony jest synem Stanisława Bodziony (zmarł: 14.05.2014r.)- byłego mistrza produkcji w Zakładach Naprawczych Taboru Kolejowego w Nowym Sączu i byłego członka Rady Fundacji Tarcza w Nowym Sączu. Witold Bodziony jest prawnukiem Józefa Obruśnika (ze strony babci Zofii Bodziony zd. Obruśnik), ur.15.03.1896 r. byłego żołnierza Legionów. Józef Obruśnik walczył w trakcie I Wojny Światowej oraz w trakcie wojny polsko bolszewickiej 1919-1921, odznaczony Krzyżem Walecznych. J. Obruśnik został zamordowany przez hitlerowców w obozie koncentracyjnym Mauthausen w dniu 15.08.1940 roku.J.Szlaszyński-Przerośl.Dzieje miasta i gminy.Przerośl 2009(fot.repr.)
OBECNIE :
1. Od 2011 roku jest prezesem Zarządu Fundacji Tarcza.
2. Od 2011 roku w ramach fundacji i współpracując z innymi instytucjami prowadzi badania oraz sporządza analizy i opracowania dot.bezpieczeństwa państwa i obywateli.
3. Od 2011 roku wykonuje jako biegły sądowy opracowania/analizy/ badania dla wymiaru sprawiedliwości i organów ścigania z obszaru bezpieczeństwa i higieny pracy i ergonomii, m.in. specjalizacja:
– bezpieczeństwo w parkach linowych/rozrywki według norm i regulacji,
– bezpieczeństwo posługiwania się technikami wysokościowo alpinistycznymi na torach linowych w parkach linowych/rozrywki,
– zarządzanie placem zabaw/linowym, zapewniające bezpieczeństwo użytkowników,
– prace wysokościowe
– zarządzaniem bezpieczeństwem, proces pracy i ergonomia pracy.
4. Od 2015 roku wykonuje opracowania/analizy/badania dla wymiaru sprawiedliwości z obszaru strukturalne fundusze europejskie-projekty innowacyjne.
5. Od 2013 roku uczestniczy w komisjach oceniających oferty na finansowanie realizacji zadań publicznych z zakresu pomocy społecznej.
6. Od 2015 roku w jednostkach samorządu terytorialnego i organizacjach pozarządowych na terenie całego kraju, prowadzi szkolenia z obszarów zarządzania strategicznego, zarządzania instytucjami publicznymi i projektów realizowanych w ramach programów rządowych.
7. Od 2016 roku współpracuje z zagranicznym partnerem handlowych.
8. Od 2017 roku nauczyciel akademicki.
9. W latach 2021-2022 Dyrektor Instytutu Kultury Fizycznej Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Nowym Sączu.
10. W latach 2022-2024 Dziekan Wydziału Nauk o Kulturze Fizycznej i Bezpieczeństwie Akademii Nauk Stosowanych w Nowym Sączu.
11. Od 2021 roku promotor i recenzent prac dyplomowych.
REDAKCJA PUBLIKACJI NAUKOWEJ:
W miesiącu wrześniu 2015r. została wydana pod redakcją Witolda Bodziony publikacja pokonferencyjna pt. „ INNOWACJA W EDUKACJI JAKO MODEL KONTRAKTOWANIA SZKÓŁ PODSTAWOWYCH ZAGROŻONYCH LIKWIDACJĄ”, wyd. Instytut Turystyki Sp. Z O.O. w Krakowie, Kraków 2015r. Skład komitetu naukowego swoim udziałem zaszczycili: prof. n. dr hab. Andrzej Misiołek, prof. n. dr hab. inż. Mariusz Cygnar, dr Marcin Poręba i dr Tadeusz Burzyński.
Autorami opracowań, którzy podzielili się swoją wiedzą ekspercką byli:
– pani Renata Franczak-Bodziony – radca prawny,
– pani Lucyna Gąsiorowska– radca prawny,
– pani Iwona Kamieńska – dziennikarka, ekspert fundacji Tarcza,
– pan Janusz Kot – Prezes Regionalnej Izby Obrachunkowej w Krakowie
– pan Krzysztof Ledniowski – adwokat,
– pan Tomasz Leśniowski – Członek Stowarzyszenia Project Management Polska, Członek Zarząd Stowarzyszenia IPMA Polska
– pani Małgorzata Muzoł – Świętokrzyski Kurator Oświaty,
– pan Marcin Poręba – ekspert fundacji Tarcza,
– pani Grażyna Kowalik – Wójt Gminy Hanna,
– pan Witold Bodziony – prezes fundacji Tarcza.
Recenzenci:
– prof.n. dr hab. Jan Misztal,
– dr Aleksander Wolski.
Pomoc merytoryczną w opracowaniu publikacji udzielili:
– dr Tomasz Kozłowski,
– dr Tadeusz Mędzelowski
PUBLIKACJE:
1. Bodziony W. i inni: „Przełam blokady…ratuj rodzinę” tom I, Poligrafia Wydawnictwa BIBLIOS, maj 2010.
2. Bodziony W. i inni: „Przełam blokady…ratuj rodzinę” tom II, Poligrafia Wydawnictwa BIBLIOS, 2010.
3. Bodziony W. i inni:, „Narzędzie badające efektywność zmian formy realizacji usług społecznych na formę kontraktowania (metodą PEST)”, Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Kapitał Ludzki NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI, Fundacja Tarcza Nowy Sącz 2012.
4. Bodziony W., Poręba M., Szczecina J., „Opracowanie oceny strategicznej zawierającej ocenę operacyjną, ocenę korzyści biznesowych, ocenę ryzyka i ocenę finansową outsourcingu”.Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Kapitał Ludzki NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI, Fundacja Tarcza Nowy Sącz 2014.
5. Bodziony W., Kamieńska I., Misiołek A., Misiołek K., Florczyk M.: ”Opracowanie procedur wdrażania i testowania metodologii kontraktowania usług edukacyjnych”. Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Kapitał Ludzki NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI, Fundacja Tarcza Nowy Sącz 2014.
6.Bodziony W., Kamieńska i., Kotlarz M., Wawszczak M., Poręba M., :”Opracowanie metod badania skuteczności wprowadzonego modelu do testowania poprzez metody aktywne dla poszczególnych grup interesariuszy”.Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Kapitał Ludzki NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI, Fundacja Tarcza Nowy Sącz 2014.
7. Bodziony W., Poręba M., Burzyński T., Cygnar E., Cygnar M., Florczyk M., Franczak-Bodziony R., Gąsiorowska L., Górka Z., Kamieńska I., Kot J., Kotlarz M., Kruczek D., Lechowicz B., Ledniowski K., Leśniowski T. Misiołek A., Mółka M., Szczecina J., „Procedury, aktywizacja lokalnej społeczności i współpraca z NGO”. Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Kapitał Ludzki NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI, Fundacja Tarcza Nowy Sącz 2015.
8. Bodziony W., Poręba M., Burzyński T., Cygnar E., Cygnar M., Florczyk M., Franczak-Bodziony R., Gąsiorowska L., Górka Z., Kamieńska I., Kot J., Kotlarz M., Kruczek D., Lechowicz B., Ledniowski K., Leśniowski T., Misiołek A., Mółka M., Szczecina J., „Jak prowadzić szkołę?” Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Kapitał Ludzki NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI, Fundacja Tarcza Nowy Sącz 2015.
9. Bodziony W., Poręba M., Kruczek D., Wójcik M., „Narzędzia badające efektywność społeczną i ekonomiczną zmiany formy realizacji usług społecznych – edukacji podstawowej – na formę ich kontraktowania”. W skład tego opracowania wchodzą:
– NESpOEfPS v.1.0 Narzędzie do oceny efektywności ekonomicznej i społecznej przekazania szkoły. Instrukcja użytkownika.
– Kalkulator – narzędzie oceny ekonomicznej (NOE).
– Kalkulator – narzędzie oceny społecznej (NOSp).
– Instrukcja przeprowadzenia ankiety elektronicznej dla kwestionariuszy.
– Kwestionariusz ankiety dla członków Rady Gminy/Miasta.
– Kwestionariusz ankiety dla lokalnej społeczności.
Produkt finalny, w tym narzędzie pomiaru efektywności społecznej i ekonomicznej zmiany formy realizacji usług społecznych na kontraktowanie, został uznany w 2015r. przez Instytucje Wdrażającą EFS Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej i Krajową Sieć Tematyczną w obszarze Dobre rządzenie KIW za pozytywnie zwalidowany.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Kapitał Ludzki NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI, Fundacja Tarcza Nowy Sącz 2015.
10. Bodziony W., Poręba M., Muzoł M. Leśniowski T., Ledniowski K., Kot J., Kamieńska I., Gąsiorowska L., Franczak-Bodziony R.: „ INNOWACJA W EDUKACJI JAKO MODEL KONTRAKTOWANIA SZKÓŁ PODSTAWOWYCH ZAGROŻONYCH LIKWIDACJĄ”. Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Kapitał Ludzki NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI, wyd. Instytut Turystyki Sp. Z O.O. w Krakowie, Kraków 2015r.
11. Bodziony W. (2019). Programy prewencyjne minimalizujące ryzyko samobójstw wśród młodzieży. W: W. Scheffs, W. Jaszczur, P. Kamiński (red.). Edukacja w bezpieczeństwie i obronności. Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Kaliszu. ISBN 978-83-62689-81-1.
12. Bodziony W. (2021) Język ciała. W: Grabińska, P. Szczepański (red.). BEZPIECZEŃSTWO PERSONALNE A BEZPIECZEŃSTWO STRUKTURALNE seria XI INSTRUMENTARIUM WOJNY KULTUROWEJ. Wrocław: Akademia Wojsk Lądowych imienia Generała Tadeusza Kościuszki we Wrocławiu, ISBN 978-83-66299-45-0.
13. Bodziony W. (2021). UZUPEŁNIENIE LUKI W ŁAŃCUCHU DOWODÓW – EKSPERYMENT PROCESOWY (Filling the loophole in the chain of evidence – the experimental reconstruction of the scene of crime). Czasopismo Journal of Engineering, Energy and Informatics. Czasopismo Instytutu Technicznego. No. 1.2021 (1). Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Nowym Sączu. ISSN 2720-4162.
14. Bodziony W. (2022). Przeciwdziałanie przemocy jako czynnik kształtujący bezpieczeństwo publiczne. W: Grabińska, P. Szczepański (red.). BEZPIECZEŃSTWO PERSONALNE A BEZPIECZEŃSTWO STRUKTURALNE seria XII Kulturowe i Militarne Wyznaczniki Bezpieczeństwa Państwa. Wrocław:. Akademia Wojsk Lądowych imienia Generała Tadeusza Kościuszki we Wrocławiu, ISBN 978-83-66299-54-2.
15. Żuber M., Bodziony W., Dziadkiewicz A. (2024). Znaczenie systemu ratowniczego dla skutecznej ochrony ludności w sytuacjach kryzysowych. W: R. Józefiak, B. Terebiński, M. Woźniak-Terebińska (red.). Teoretyczne i praktyczne aspekty bezpieczeństwa T.2 Ewolucja zarządzania kryzysowego w kierunku współczesnych wyzwań i zagrożeń, Żary: Łużycka Szkoła Wyższa. ISBN 978-83-968986-2-3.
16. Bodziony W. (red.) 2025. Kultura fizyczna dla zdrowia. Nowy Sącz: Akademia Nauk Stosowanych w Nowym Sączu, ISBN 978-83-67661-45-4.
17. Bodziony W. (2025). Zadania diagnozy ergonomicznej. W: W. Bodziony (red.) Kultura fizyczna dla zdrowia. Nowy Sącz: Akademia Nauk Stosowanych w Nowym Sączu, ISBN 978-83-67661-45-4.
18. Bodziony W. (2025). Proces bezpiecznej organizacji zajęć z wychowania fizycznego, z uwzględnieniem aspektu ergonomicznego w świetle linii orzeczniczej – zakresy odpowiedzialności dyrektora szkoły i nauczyciela. W: W. Bodziony (red.) Kultura fizyczna dla zdrowia. Nowy Sącz: Akademia Nauk Stosowanych w Nowym Sączu. ISBN 978-83-67661-45-4.
PROJEKTY:
1 . Współtwórca projektu: „PL Opracowanie i upowszechnienie innowacyjnego modelu kontraktowania przez gminy usług społecznych w zakresie edukacji podstawowej” złożonego w odpowiedzi na konkurs nr DWF_5.4.2_8_2011 pt. „Wspieranie rozwoju narzędzi związanych z kontraktowaniem usług społecznych (outsourcing) przez administrację publiczną”, Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013.
Współautor publikacji w ramach w/wym. projektu, w tym m.in.:
Bodziony W. i inni „Jak prowadzić szkołę? Podręcznik dla NGO” – Fundacja Tarcza w ramach projektu : „PL Opracowanie i upowszechnienie innowacyjnego modelu kontraktowania przez gminy usług społecznych w zakresie edukacji podstawowej” złożonego w odpowiedzi na konkurs nr DWF_5.4.2_8_2011 pt. „Wspieranie rozwoju narzędzi związanych z kontraktowaniem usług społecznych (outsourcing) przez administrację publiczną”, Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013. Recenzent: dr hab. Alina Budniak.
„Jak prowadzić szkołę? Podręcznik dla NGO” – Fundacja Tarcza 2015.
Spis treści:
WPROWADZENIE……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 11
Po pierwsze zrozumieć problem, czyli po co komu oszczędzać na oświacie……………………………………………………………………………………………. 13
Zadłużenie gmin w 2013 r. ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..13
Klimat szkoły – bezcenny i zbawienny……………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 15
Po pierwsze – dialog ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….17
Po drugie: uwierz w siebie!………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 18
ROZDZIAŁ I – ZAGADNIENIA Z ZAKRESU PRAWA PRACY W SZKOLE PRZEJĘTEJ DO PROWADZENIA PRZEZ OSOBĘ PRAWNĄ LUB FIZYCZNĄ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 21
Czas pracy pracowników pedagogicznych ……………………………………………………………………………………………………………………………………………22
Urlopy pracownicze…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 25
Postanowienia regulaminu pracy ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………….26
Miejsce pracy………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 28
ROZDZIAŁ II – WPROWADZENIE DO ZAGADNIEŃ DOTYCZĄCYCH ZARZĄDZANIA ORGANIZACJĄ POZARZĄDOWĄ PROWADZĄCĄ SZKOŁĘ ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..29
Wykaz skrótów używanych w tekście ………………………………………………………………………………………………………………………………………………….29
Wstęp…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 30
ROZDZIAŁ III – ŹRÓDŁA FINANSOWANIA ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH PROWADZĄCYCH SZKOŁY ORAZ ROLA PARTNERSTWA PUBLICZNO-POZARZĄDOWEGO…………………………………………………………………………………………………………………. 37
Jak efektywnie i skutecznie zarządzać szkołą przejętą przez NGO?……………………………………………………………………………………………………….. 37
Jak pracownicy gminy mają aktywizować lokalną społeczność do tworzenia NGO i przejmowania szkół? …………………………………………………39
ROZDZIAŁ IV – EDUKACJA PRAWEM KAŻDEGO- EDUKACJA DZIECI I MŁODZIEŻY NIEPEŁNOSPRAWNYCH W POLSCE…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………43
Wstęp…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 43
Uczeń niepełnosprawny w systemie edukacji ………………………………………………………………………………………………………………………………………44
Finanse na edukację ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….47
Edukacja równych szans ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………49
Obowiązek szkolny a uczeń niepełnosprawny…………………………………………………………………………………………………………………………………….. 49
Indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny ……………………………………………………………………………………………………………………………….51
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 51
Zajęcia rewalidacyjne ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..52
Obowiązki rodzica ucznia niepełnosprawnego……………………………………………………………………………………………………………………………………. 53
„DOBRY” Nauczyciel ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..53
Nauczyciel wspomagający …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………54
Integracja poprzez wspólne wzrastanie – jak równy z równym ………………………………………………………………………………………………………………55
ROZDZIAŁ V – PROWADZENIE SZKOŁY, DOBÓR KADRY PEDAGOGICZNEJ INWENTARYZACJA, BUDŻETOWANIE….57
Warunki prowadzenia szkoły…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 57
Zatrudnienie pracowników pedagogicznych i niepedagogicznych………………………………………………………………………………………………………… 60
Inwentaryzacja……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 66
Wzory dokumentów …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………68
Zarzadzanie w sprawie planu finansowego …………………………………………………………………………………………………………………………………………68
Spis inwentaryzacyjny……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….69
Instrukcja inwentaryzacyjna…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 70
Wykaz członków Komisji Inwentaryzacyjnej ……………………………………………………………………………………………………………………………………….74
Oświadczenie osoby materialnie odpowiedzialnej………………………………………………………………………………………………………………………………. 76
Sprawozdanie opisowe z przebiegu spisu z natury………………………………………………………………………………………………………………………………. 77
Protokół Komisji Inwentaryzacyjnej (na zakończenie) …………………………………………………………………………………………………………………………78
Oświadczenie osoby materialnie odpowiedzialnej (nr 2)……………………………………………………………………………………………………………………… 79
ROZDZIAŁ VI – SYSTEM OŚWIATY………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 81
Wstęp…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 81
Cele systemu oświaty……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 82
Struktura systemu oświaty……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 83
Szkoły publiczne i niepubliczne –informacja ogólna…………………………………………………………………………………………………………………………… 84
Szkoły publiczne – bliższa charakterystyka………………………………………………………………………………………………………………………………………… 84
Typy i rodzaje szkół…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 84
Podmioty tworzące i prowadzące szkoły – pojęcie organu prowadzącego oraz niezbędna dokumentacja …………………………………………………..85
Szkoły samorządowe………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 86
ROZDZIAŁ VII – DZIAŁALNOŚĆ SZKOŁY………………………………………………………………………………………………………………………………… 87
Statut szkoły……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 87
Cele i zadania szkoły………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 88
Sposób wykonywania zadań szkoły …………………………………………………………………………………………………………………………………………………….89
Organizacja szkoły…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 90
Organizacja kształcenia, wychowania i opieki ……………………………………………………………………………………………………………………………………..90
Wewnątrzszkolny system oceniania…………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 91
Funkcje i kompetencje organów szkoły…………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 103
Dyrektor szkoły……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 103
Rada pedagogiczna………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 103
Rada Rodziców……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 104
Rada Szkoły…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 104
Szkolny Samorząd Uczniowski …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………105
Pozostałe organy szkoły …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..105
Prawa i powinności rodziców i opiekunów prawnych………………………………………………………………………………………………………………………… 109
Arkusz organizacyjny szkoły……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 109
Podstawa programowa …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….110
Program nauczania…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 110
Plan nauczania……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 110
Inne dokumenty szkoły……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 111
Wymagania stawiane kandydatowi na dyrektora szkoły………………………………………………………………………………………………………………………. 111
Finansowanie szkolnictwa……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 113
Rozwinięcie zasad finansowania edukacji………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 113
Różnicowanie wysokości subwencji …………………………………………………………………………………………………………………………………………………..113
Algorytm podziału subwencji…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 115
System Informacji Oświatowej (SIO)……………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 116
Naliczanie dotacji…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 116
Rozliczanie dotacji …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..117
Wykaz wybranych aktów prawnych …………………………………………………………………………………………………………………………………………………..121
ROZDZIAŁ VIII – ORGANIZACJE POZARZĄDOWE JAKO PODMIOTY ZDOLNE DO PRZEJĘCIA ZADAŃ GMINY W ZAKRESIE EDUKACJI PODSTAWOWEJ………………………………………………………………………………………………………………………………….123
Pojęcie i działalność organizacji pozarządowych……………………………………………………………………………………………………………………………….. 124
Pojęcie organizacji pozarządowych………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 124
Działalność organizacji pozarządowych……………………………………………………………………………………………………………………………………………. 125
Pojęcie i cechy osób prawnych …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………130
Zagadnienia rejestracyjne organizacji pozarządowych………………………………………………………………………………………………………………………. 130
Stowarzyszenie jako organizacja pozarządowa zdolna do przejęcia szkoły ……………………………………………………………………………………………138
Warunki tworzenia stowarzyszenia …………………………………………………………………………………………………………………………………………………..139
Zagadnienia rejestracyjne stowarzyszenia………………………………………………………………………………………………………………………………………… 141
Działalność stowarzyszenia…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 142
Nadzór nad stowarzyszeniami ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….147
Poszerzenie celów statutowych istniejącego stowarzyszenia, tak aby mogło prowadzić szkołę……………………………………………………………….. 148
Likwidacja stowarzyszenia……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 148
Fundacja jako organizacja pozarządowa zdolna do przejęcia szkoły……………………………………………………………………………………………………. 149
Warunki tworzenia fundacji……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 149
Zagadnienia rejestracyjne fundacji………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 150
Działalność fundacji……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 151
Nadzór nad fundacjami………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 152
Poszerzenie celów statutowych istniejącej fundacji, tak aby mogła prowadzić szkołę …………………………………………………………………………….152
Likwidacja fundacji ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..153
Inne rodzaje organizacji pozarządowych mogących prowadzić szkołę…………………………………………………………………………………………………. 153
Kapitałowe spółki handlowe ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………153
Podmioty kreowane przez ustawę o sporcie……………………………………………………………………………………………………………………………………… 154
Status organizacji pożytku publicznego (OPP) …………………………………………………………………………………………………………………………………..154
Uzyskanie statusu opp …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….154
Obowiązki wynikające ze statusu OPP……………………………………………………………………………………………………………………………………………… 156
Korzyści wynikające ze statusu OPP…………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 156
ROZDZIAŁ IX – WZORY DOKUMENTÓW ……………………………………………………………………………………………………………………………….157
Statut stowarzyszenia ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..160
Protokół z Zebrania Założycielskiego Stowarzyszenia………………………………………………………………………………………………………………………… 165
Uchwały podjęcia na zebraniu założycielskim…………………………………………………………………………………………………………………………………….168
Wzór umowy użyczenia………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 175
Oświadczenie fundatora…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 176
Statut fundacji ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..177
Uchwała o powołaniu Rady Fundacji……………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 181
Uchwała o powołaniu zarządu fundacji…………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 182
Umowa użyczenia (nr 2) ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….183
ROZDZIAŁ X – PROWADZENIE SZKOŁY PRZEZ ORGANIZACJĘ POZARZĄDOWĄ………………………………………………………….. 185
Składniki majątkowe umożliwiające prowadzenie szkoły……………………………………………………………………………………………………………………. 187
Odpowiedzialność za zobowiązania związane z prowadzeniem szkoły…………………………………………………………………………………………………. 188
Nadzór nad prowadzeniem szkoły przez organizację pozarządową ………………………………………………………………………………………………………188
ROZDZIAŁ XI – STRATEGIA ROZWOJU MAŁEJ SZKOŁY PROWADZONEJ PRZEZ ORGANIZACJE POZARZĄDOWĄ W ODNIESIENIU DO DODATKOWYCH ŹRÓDEŁ FINANSOWANIA…………………………………………………………………………………………..191
W jaki sposób należy tworzyć projekt?……………………………………………………………………………………………………………………………………………… 192
Cele projektu…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 192
Dla kogo? Komu projekt przyniesie korzyści? ……………………………………………………………………………………………………………………………………192
Kto? Osoby odpowiedzialne za wybór projektu?……………………………………………………………………………………………………………………………….. 193
Czy warto? Jak pozyskać środki? ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………..193
Kto i jak zrealizuje cel?…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 193
Idźmy o krok dalej! …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………194
Cykl życia projektu…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 195
ROZDZIAŁ XII – TRYB PRZEJĘCIA SZKOŁY PRZEZ ORGANIZACJĘ POZARZĄDOWĄ……………………………………………………..197
Przejęcie szkoły przez organizację pozarządową – charakterystyka ogólna…………………………………………………………………………………………… 197
Przygotowanie do przejęcia szkoły przez organizację pozarządową – konsultacje społeczne………………………………………………………………….. 198
Uchwała jednostki samorządu terytorialnego……………………………………………………………………………………………………………………………………. 199
Organ właściwy do podjęcia uchwały……………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 199
Proceduralne wymogi podjęcia uchwały…………………………………………………………………………………………………………………………………………… 201
Uchwała o przekazaniu: elementy, treść i charakter………………………………………………………………………………………………………………………….. 201
Opinia kuratora oświaty………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 202
Umowa o przekazanie prowadzenia szkoły………………………………………………………………………………………………………………………………………. 206
Obligatoryjna treść umowy…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 208
Fakultatywna treść umowy……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 212
Zaskarżalność czynności podejmowanych w trybie przejęcia szkoły przez organizację pozarządową………………………………………………………. 214
Wzory dokumentów……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 216
Wzór uchwały rady gminy w sprawie przekazania do prowadzenia szkoły……………………………………………………………………………………………. 216
Umowa o przekazanie prowadzenia szkoły……………………………………………………………………………………………………………………………………….. 217
Umowa użyczenia …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..219
ROZDZIAŁ XIII – PRAWNO-PRACOWNICZE ZAGADNIENIA PRZEJĘCIA SZKOŁY PRZEZ ORGANIZACJĘ POZARZĄDOWĄ…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………221
Status prawny pracowników dydaktycznych przed przejęciem szkoły…………………………………………………………………………………………………. 221
Stopień awansu zawodowego………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 222
Nawiązanie stosunku pracy z nauczycielem ………………………………………………………………………………………………………………………………………223
Rozwiązanie stosunku pracy z nauczycielem …………………………………………………………………………………………………………………………………….224
Wygaśnięcie stosunku pracy nauczyciela…………………………………………………………………………………………………………………………………………. 225
Wynagrodzenie nauczyciela……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 225
Uprawnienia urlopowe i emerytalne nauczyciela………………………………………………………………………………………………………………………………. 226
Inne szczególne uprawnienia nauczyciela ………………………………………………………………………………………………………………………………………….227
Status prawny pracowników pozadydaktycznych przed przejęciem szkoły…………………………………………………………………………………………… 227
Modyfikacja stosunku pracy w toku procesu przejęcia szkoły…………………………………………………………………………………………………………….. 228
Ustalenie nowych warunków pracy dla nauczycieli ……………………………………………………………………………………………………………………………230
Ustalenie nowych warunków pracownikom pozadydaktycznym…………………………………………………………………………………………………………. 231
Skutki rozwiązania stosunku pracy w wyniku przejęcia szkoły …………………………………………………………………………………………………………….232
Skutki kontynuacji stosunku pracy w wyniku przejęcia szkoły……………………………………………………………………………………………………………. 233
Nowa organizacja obowiązków pracodawcy i pracownika w związku z przejęciem szkoły……………………………………………………………………… 234
Odpowiedzialność za zobowiązania pracownicze………………………………………………………………………………………………………………………………. 234
ROZDZIAŁ XIV – WPŁYW PRZEKAZANIA PLACÓWKI NA STATUS PRACOWNIKÓW-NAUCZYCIELI …………………………..237
Uwagi wstępne ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….237
Nauczyciele w przekazywanych szkołach, a Karta nauczyciela …………………………………………………………………………………………………………….238
Procedura przekazania w zakresie uprawnień pracowniczych…………………………………………………………………………………………………………….. 241
Dodatkowe elementy wynagrodzenia – odprawa, „trzynastka”…………………………………………………………………………………………………………… 243
Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych………………………………………………………………………………………………………………………………………. 245
Konsekwencje powrotnego przejęcia szkoły przez j.s.t. ……………………………………………………………………………………………………………………….247
Wnioski końcowe – propozycje zmian……………………………………………………………………………………………………………………………………………… 249
ROZDZIAŁ XV – DOTACJE OŚWIATOWE – JAK ZMINIMALIZOWAĆ RYZYKO BŁĘDU W PROCESIE ICH UDZIELANIA I ROZLICZNIA……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 251
ROZDZIAŁ XVI – PROCES OUTSOURCINGU – CO WARTO PAMIĘTAĆ……………………………………………………………………………… 257
ROZDZIAŁ XVII – PYTANIA I ODPOWIEDZI ………………………………………………………………………………………………………………………….261
Bodziony W. i inni „Procedury, aktywizacja lokalnej społeczności i współpraca z NGO” – Fundacja Tarcza w ramach projektu : „PL Opracowanie i upowszechnienie innowacyjnego modelu kontraktowania przez gminy usług społecznych w zakresie edukacji podstawowej” złożonego w odpowiedzi na konkurs nr DWF_5.4.2_8_2011 pt. „Wspieranie rozwoju narzędzi związanych z kontraktowaniem usług społecznych (outsourcing) przez administrację publiczną”, Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013. Recenzent: dr hab. Alina Budniak.
„Procedury, aktywizacja lokalnej społeczności i współpraca z NGO” – Fundacja Tarcza 2015.
Spis treści:
WPROWADZENIE.………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 11
Skąd wziął się pomysł na podręcznik i na „obronę szkoły”? ……………………………………………………………………………………………………………………13
Słuchaj, przewiduj, informuj, motywuj……………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 15
ROZDZIAŁ I – METODY POSTĘPOWANIA I PROCEDURY EFEKTYWNEGO OUTSOURCINGU.……………………………………….. 21
Dlaczego profesjonalny outsourcing jest potrzebny?……………………………………………………………………………………………………………………………. 21
Efektywny outsourcing ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..26
ROZDZIAŁ II – ANALIZA PRZEPISÓW PRZEKAZANIA SZKOŁY LICZĄCEJ MNIEJ NIŻ 70 UCZNIÓW – OSOBIE PRAWNEJ, LUB OSOBIE FIZYCZNEJ………………………………………………………………………………………………………………………………………..33
Wstęp…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 33
Procedura informowania pracowników pedagogicznych i niepedagogicznych szkoły o mającym nastąpić przejęciu, jego przyczynach, terminie i związanych z tym prawnych, ekonomicznych i socjalnych skutkach …………………………………………………………………………………………………….35
Skutki prawne rozwiązania stosunku pracy przez pracowników pedagogicznych szkoły w związku z jej przekazaniem do prowadzenia osobie prawnej lub fizycznej……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 49
Fundusz socjalny, środki na pomoc zdrowotną dla nauczycieli emerytów, rencistów w szkole przejętej do prowadzenia przez osobę prawną lub fizyczną……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….51
ROZDZIAŁ III – ORGANIZACJE POZARZĄDOWE JAKO PODMIOTY ZDOLNE DO PRZEJĘCIA ZADAŃ GMINY W ZAKRESIE EDUKACJI PODSTAWOWEJ……………………………………………………………………………………………………………………………………55
Wykaz skrótów używanych w tekście ………………………………………………………………………………………………………………………………………………….55
Pojęcie i działalność organizacji pozarządowych ………………………………………………………………………………………………………………………………….57
Pojęcie organizacji pozarządowych……………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 57
Działalność organizacji pozarządowych……………………………………………………………………………………………………………………………………………… 58
Pojęcie i cechy osób prawnych………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 63
Stowarzyszenie jako organizacja pozarządowa zdolna do przejęcia szkoły…………………………………………………………………………………………….. 64
Warunki tworzenia stowarzyszenia……………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 65
Działalność stowarzyszenia………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 66
Nadzór nad stowarzyszeniami ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………70
Fundacja jako organizacja pozarządowa zdolna do przejęcia szkoły………………………………………………………………………………………………………. 71
Warunki tworzenia fundacji……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 72
Działalność fundacji …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………72
Nadzór nad fundacjami……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 73
Inne rodzaje organizacji pozarządowych mogących prowadzić szkołę ……………………………………………………………………………………………………74
Kapitałowe spółki handlowe…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 74
Podmioty kreowane przez ustawę o sporcie……………………………………………………………………………………………………………………………………….. 74
ROZDZIAŁ IV – PRZYGOTOWANIE UCHWAŁY DO PRZEKAZANIA SZKOŁY.……………………………………………………………………..77
Podstawowe warunki przekazania szkoły…………………………………………………………………………………………………………………………………………… 77
Proceduralne wymogi podjęcia uchwały…………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 79
Uchwała o przekazaniu: elementy, treść i charakter……………………………………………………………………………………………………………………………. 80
Podmioty opiniujące uchwałę, charakter prawny i konsekwencje wydanych opinii …………………………………………………………………………………81
Opinia kuratora oświaty…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 81
Opinia władz statutowych związku zawodowego………………………………………………………………………………………………………………………………… 84
Opinie rady pedagogicznej i rady rodziców………………………………………………………………………………………………………………………………………… 85
Kontrola legalności uchwały…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 86
Stwierdzenie nieważności uchwały …………………………………………………………………………………………………………………………………………………….86
Wzory uchwał Wzór uchwały rady gminy w sprawie przekazania do prowadzenia szkoły……………………………………………………………………….. 88
ROZDZIAŁ V – KONTSRUOWANIE UMOWY CYWILNO-PRAWNEJ ZWIĄZANEJ Z PRZEKAZANIEM SZKOŁY………………89
Umowa o przekazanie prowadzenia szkoły………………………………………………………………………………………………………………………………………… 89
Podmioty kompetentne do skutecznego zawarcia umowy …………………………………………………………………………………………………………………….91
Obligatoryjna treść umowy………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 92
Strony umowy …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………92
Ustalenia w przedmiocie wyznaczenia obwodu…………………………………………………………………………………………………………………………………… 93
Ustalenia odnośnie trybu powrotnego przejęcia szkoły przez jednostkę samorządową …………………………………………………………………………….94
Ustalenia w przedmiocie zasad korzystania z mienia przejętej szkoły……………………………………………………………………………………………………. 95
Ustalenia co do trybu kontroli przestrzegania warunków umowy…………………………………………………………………………………………………………. 95
Warunki i sposoby rozwiązania umowy i jej modyfikacji……………………………………………………………………………………………………………………… 96
Fakultatywna treść umowy………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 96
Ustalenia co do sposobów finansowania szkoły………………………………………………………………………………………………………………………………….. 96
Ustalenia co do współpracy z jednostką samorządową………………………………………………………………………………………………………………………… 97
Klauzula salwatoryjna, prorogacja, inne elementy umowy, załączniki…………………………………………………………………………………………………… 97
Rozpoczęcie obowiązywania umowy…………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 98
Sądowa kontrola umowy – powództwo do sądu powszechnego …………………………………………………………………………………………………………….98
Wzory umów…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 99
Umowa o przekazanie prowadzenia szkoły ………………………………………………………………………………………………………………………………………….99
Umowa użyczenia …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..100
Zagadnienia prawno-pracownicze związane z przekazaniem szkoły…………………………………………………………………………………………………….. 101
Modyfikacja stosunku pracy w toku procesu przejęcia szkoły……………………………………………………………………………………………………………… 101
Skutki rozwiązania stosunku pracy w wyniku przejęcia szkoły……………………………………………………………………………………………………………. 103
Odpowiedzialność za zobowiązania pracownicze………………………………………………………………………………………………………………………………. 105
ROZDZIAŁ VI – DOTACJE OŚWIATOWE – JAK ZMINIMALIZOWAĆ RYZYKO BŁĘDU W PROCESIE ICH UDZIELANIA I ROZLICZANIA……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..107
ROZDZIAŁ VII – EKONOMICZNE I SPOŁECZNE UWARUNKOWANIA OUTSOURCINGU ZADAŃ GMINY W ZAKRESIE EDUKACJI PODSTAWOWEJ W ŚWIETLE BADAŃ………………………………………………………………………………………………………………… 113
Definicja outsourcingu zadań gminy w zakresie edukacji podstawowej oraz jego cele…………………………………………………………………………… 114
Zjawiska pokrewne do outsourcingu zadań gminy w zakresie edukacji podstawowej …………………………………………………………………………….115
Analiza postaw społeczności lokalnych, pracowników samorządu terytorialnego i pracowników szkół wobec outsourcingu zadań gminy w zakresie edukacji podstawowej………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….116
Skala zjawiska outsourcingu zadań gminy w zakresie edukacji podstawowej oraz zjawisk pokrewnych w Polsce……………………………………….117
Ujawnione w badaniach problemy organizacji pozarządowych występujące w procesie outsourcingu zadań gminy w zakresie edukacji podstawowej………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 118
Wskazania co do skutecznego outsourcingu zadań gminy w zakresie edukacji podstawowej………………………………………………………………….. 119
Aktywizacja społeczności lokalnej w ogólności ……………………………………………………………………………………………………………………………………119
Właściwy model komunikacji gminy ze społecznością lokalną w przedmiocie outsourcingu zadań gminy w zakresie edukacji podstawowej……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………120
Wsparcie społeczności lokalnej (intelektualne, organizacyjne i finansowe) na etapie tworzenia organizacji pozarządowych……………………….121
Jak pracownicy gminy mają aktywizować lokalną społeczność do tworzenia NGO i przejmowania szkół?……………………………………………….. 123
Katalog dobrych praktyk…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 125
ROZDZIAŁ VIII – REGULACJE PRAWNE OUTSOUCINGU KROK PO KROKU …………………………………………………………………….127
Uwagi ogólne – analiza regulacji ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………127
Próby zmian………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 130
Szkoła, przedszkole, inna placówka? …………………………………………………………………………………………………………………………………………………135
Transparentność wyboru podmiotu, któremu przekazana zostaje szkoła…………………………………………………………………………………………….. 137
Uwagi ogólne…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 137
Prawo zamówień publicznych………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 137
Wpływ przekazania na statut placówki ………………………………………………………………………………………………………………………………………………143
Czy podmiot prowadzący szkołę może być zamawiającym (ustawa PZP)? ……………………………………………………………………………………………..145
ROZDZIAŁ IX – ELEMENTY SKUTECZNEGO OUTSOURCINGU…………………………………………………………………………………………………….. 147
Outsourcing to proces…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 147
Analiza outsourcingowa………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 148
Stan prawny umożliwiający przekazywanie szkół ……………………………………………………………………………………………………………………………….149
Wymagania i regulacje odnoszące się do szkół mających być przedmiotem przekazania i podmiotów przejmujących………………………………..150
Podmioty przejmujące szkołę…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 151
Procedura przekazania, obowiązki związane z przekazaniem szkoły…………………………………………………………………………………………………….. 151
Uchwała organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego dotycząca przekazania szkoły przez jednostkę samorządu terytorialnego osobie prawnej lub osobie fizycznej………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 152
Termin podjęcia uchwały………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 152
Konieczna treść uchwały…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 152
Opinia organu sprawującego nadzór pedagogiczny …………………………………………………………………………………………………………………………….152
Obowiązek powiadomienia pracowników szkoły oraz zakładowej organizacji związkowej o terminie przekazania szkoły, przyczynach przekazania szkoły, prawnych, ekonomicznych i socjalnych skutkach dla pracowników szkoły, nowych warunkach pracy i płacy……………… 152
Opiniowanie uchwały w przedmiocie przekazania szkoły przez związki zawodowe ………………………………………………………………………………..153
Umowa o przekazaniu szkoły pomiędzy jednostką samorządu terytorialnego przekazującą szkołę, a osobą (fizyczną lub prawną) przejmującą szkołę do prowadzenia …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….154
Ryzyka i błędy związane z procesem przekazania szkoły i sposoby ich ograniczania. ……………………………………………………………………………..155
Ryzyko społeczne…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 156
Ryzyko związane z wyborem szkoły, która ma zostać przekazana, podmiotu, któremu szkoła ma zostać przekazana oraz z procedurą przekazania ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………157
Błędy w ocenie spełnienia wymagań dotyczących szkół ………………………………………………………………………………………………………………………157
Błędy w ustaleniu spełnienia wymagań prawnych przez podmioty przejmujące szkołę ………………………………………………………………………….158
Błędy w procedurze przekazania i w wypełnieniu obowiązków związanych z procedurą przekazania szkoły……………………………………………. 158
ROZDZIAŁ X – STRATEGIA ORAZ MAPA DROGOWA OUTSOURCINGU ……………………………………………………………………………163
Analiza skutków społecznych, ekonomicznych i technicznych na terenie JST wykorzystujących metodologie zawartą w testowanym modelu…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..163
SPOŁECZNE…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 165
EKONOMICZNE …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….165
TECHNICZNE……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 165
Postulowanie ewentualnych zmian ustawowych wspomagających przekazywanie usług społecznych NGO…………………………………………….. 165
Narzędzia skutecznego koordynowania przez JST przekazywania usług społecznych w zakresie edukacji ……………………………………………….166
Strategia skutecznego outsourcingu usług społecznych jako zadań wieloletnich przekraczających budżetowanie jednoroczne………………….. 169
Finansowanie zadań oświatowych przez jednostki samorządu terytorialnego………………………………………………………………………………………. 169
Forma prawna jednostki oświatowej ………………………………………………………………………………………………………………………………………………..170
Dotacje oświatowe – beneficjenci……………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 171
Obowiązki wynikające z publicznego charakteru jednostki oświatowej ………………………………………………………………………………………………..173
Publiczne wydatki na oświatę i wychowanie…………………………………………………………………………………………………………………………………….. 174
Podsumowanie……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 175
Opracowanie jasnej procedury przygotowania przez Rady Gmin, miast i powiatów, mapy drogowej outsourcingu usług społecznych będących zadaniami własnymi JST ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..176
ROZDZIAŁ XI – PYTANIA I ODPOWIEDZI……………………………………………………………………………………………………………………………. 181
Bodziony W. i inni „Innowacja w edukacji jako model kontraktowania szkół podstawowych zagrożonych likwidacją” (Publikacja pokonferencyjna) – Fundacja Tarcza w ramach projektu : „PL Opracowanie i upowszechnienie innowacyjnego modelu kontraktowania przez gminy usług społecznych w zakresie edukacji podstawowej” złożonego w odpowiedzi na konkurs nr DWF_5.4.2_8_2011 pt. „Wspieranie rozwoju narzędzi związanych z kontraktowaniem usług społecznych (outsourcing) przez administrację publiczną”, Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013. Recenzenci: prof. nadzw. dr hab. Jan Misztal, dr Aleksander Wolski.
„Innowacja w edukacji jako model kontraktowania szkół podstawowych zagrożonych likwidacją” – Fundacja Tarcza 2015.
Spis treści:
Przedmowa………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………9
Narzędzia badające efektywność społeczną i ekonomiczną zmiany form realizacji usług społecznych – edukacji podstawowej – na formę ich kontraktowania…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………17
Psychospołeczne determinanty procesu kontraktowania zadań z zakresu edukacji podstawowej na rzecz trzeciego sektora – przyczyny sukcesów i porażek realizacji procesu uspołeczniania polskiej oświaty w oparciu o projektowe studia przypadków…………………………………….29
Procedura informacyjna pracowników szkoły w procesie przejęcia szkoły w trybie art. 5 ust. 5g ustawy o systemie oświaty (problemy występujące w praktyce)…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….35
Nowe wyzwania – nowe kompetencje. Zmiana postrzegania roli osób zarządzających szkołą po przejęciu placówki od samorządu………………45
Odpowiedzialność dyrektora przejętej szkoły oraz jej organu prowadzącego za niezgodne z zasadami wydatkowanie i rozliczanie dotacji oświatowych……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..49
Dotacje oświatowe- udzielanie, rozliczanie i kontrola ich wykorzystania w praktyce placówek oświatowych przejętych przez organizacje pozarządowe oraz postulaty de lege ferenda…………………………………………………………………………………………………………………………………………55
Szkoła jako jednostka sektora finansów publicznych…………………………………………………………………………………………………………………………….59
Zagadnienia organizacyjne i statutowe przekazania prowadzenia szkoły podstawowej organizacji pozarządowej -problemy praktyczne……….63
Małe szkoły w województwie świętokrzyskim……………………………………………………………………………………………………………………………………….67
Szkoła z dziecięcych marzeń……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….69
Senat RP
Informacja na temat projektu: „Opracowanie i upowszechnienie innowacyjnego modelu kontraktowania przez gminy usług społecznych
w zakresie edukacji podstawowej” została przedstawiona przez W. Bodziony w ramach panelu dyskusyjnego w Senacie RP w trakcie spotkania Senackiego Zespołu do spraw Wychowania Młodego Pokolenia. W spotkaniu uczestniczyli posłowie i senatorowie RP. Źródło: https://www.senat.gov.pl/download/gfx/senat/pl/senatzespolyinformacje/zeszyt/z_17.pdf
ORGANIZACJA KONFERENCJI:
1. „Debata nt. nietrzeźwych kierujących”, 27-28 czerwca 2006 roku w Gródku nad Dunajcem odbyła konferencja dotycząca sprawców drogowych przestępstw.
2. „PRZEŁAM BLOKADY RATUJ RODZINĘ”, w dniach 24- 26 maja 2010 roku w Gródku nad Dunajcem odbyła się konferencja dotycząca przemocy w rodzinie.
3. Panel dyskusyjny- w dniu 20 marca 2013r. w Senacie RP ul. Wiejska 6 Warszawa, panel dyskusyjny w projekcie “PL Opracowanie i upowszechnienie innowacyjnego modelu kontraktowania przez gminy usług społecznych w zakresie edukacji podstawowej”.
4. Konferencja ogólnopolska „Transfer wiedzy” w Opocznie, 6-7 grudnia 2014r. , projekt “PL Opracowanie i upowszechnienie innowacyjnego modelu kontraktowania przez gminy usług społecznych w zakresie edukacji podstawowej”.
5. Konferencja ogólnopolska naukowa w Krakowie, 6-8 września 2015r. pt. „Innowacja w edukacji jako model kontraktowania szkół podstawowych zagrożonych likwidacją”.
PRZEWODNICZĄCY KOMITETU NAUKOWEGO:
- Przewodniczący Komitetu Naukowego konferencji naukowo-dydaktycznej „KULTURA FIZYCZNA DLA ZDROWIA” zorganizowanej w dniu 5.06.2024 r. Konferencja organizowana przez Akademię Nauk Stosowanych w Nowym Sączu, Wydział Nauk o Kulturze Fizycznej i Bezpieczeństwie.
- Przewodniczący Komitetu Naukowego konferencji naukowo-dydaktycznej „Aktywność fizyczna a dobrostan dzieci i młodzieży w kontekście wyzwań współczesnego świata” zorganizowanej w dniu 17.03.2023 roku. Konferencja organizowana przez Akademię Nauk Stosowanych w Nowym Sączu, Wydział Nauk o Kulturze Fizycznej i Bezpieczeństwie.
UKOŃCZENIE WARSZTATÓW I SZKOLEŃ:
- Ukończenie warsztatów „Kierownik projektów B+R” (prowadzenia projektów badawczo-rozwojowych). Polski Fundusz Rozwoju, Sieć Firm Przyszłości, TECHOCEAN, 2024.
- Ukończone szkolenie „Pierwsza pomoc psychologiczna dla dzieci i młodzieży w sporcie”. Instytut Sportu Państwowy Instytut Badawczy, Ministerstwo Sportu i Turystyki. 2023.
- Ukończone szkolenie z zakresu „Prawidłowego konstruowania i prezentowania komunikatów na temat innowacyjnych rozwiązań wypracowanych w ramach projektów innowacyjnych realizowanych w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki” zorganizowanego przez Krajową Instytucję Wspomagającą – Centrum Projektów Europejskich. Warszawa, 2014.
AUTOR/WSPÓŁAUTOR KURSÓW:
- „Odpowiedzialność za szkolne imprezy w świetle linii orzeczniczej – organizacja, dokumentacja, nadzór, czas pracy, kwalifikacje i kompetencje kadry” – kurs specjalistyczny. Fundacja Tarcza, 2024.
- „Sport niepełnosprawnych” – kurs specjalistyczny. Fundacja Tarcza, 2023.
INNE:
W latach 2012 – 2015 z ramienia Fundacji Tarcza członek (ocenianie jakości realizacji projektów innowacyjnych testujących) Krajowej Sieci Tematycznej „Dobre Rządzenie” Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, powołanej na podstawie wytycznych Ministra Rozwoju Regionalnego.
W dniu 5 czerwca 2013r. w Warszawie wystąpienie na seminarium “Standardy w III sektorze szansą na profesjonalizację organizacji pozarządowych”. Seminarium organizowane było w ramach projektu ProNGO – standardy III sektora realizowanego przez Sieć SPLOT we współpracy z Centrum Rozwoju Inicjatyw Społecznych CRIS, Centrum PISOP z Leszna/Poznania oraz Opolskim Centrum Wspierania Inicjatyw Pozarządowych. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Bodziony. W i inni :”Standard prowadzenia szkół przez organizacje pozarządowe.Doświadczenia w prowadzeniu szkół przez organizację pozarządową, korzyści i bariery”.
W dniu 26 czerwca 2014r. wystąpienie na konferencji z udziałem pani Joanny Kluzik-Rostkowskiej Minister Edukacji Narodowej na temat projektu ” PL Opracowanie i upowszechnienie innowacyjnego modelu kontraktowania przez gminy usług społecznych w zakresie edukacji podstawowej”, numer projektu POKL.05.04.02-00-D68/11.
W dniach 30.06/01.07.2014r. wystąpienie na konferencji: „Letnia szkoła demokracji: innowacja i zmiana w sektorach publicznym i prywatnym” organizowanej przez Instytut Politologii Uniwersytetu Wrocławskiego.
W dniu 6 grudnia 2014r. na konferencji ogólnopolskiej „Transfer wiedzy” w Opocznie (projekt numer POKL.05.04.02-00-D68/11-00) wygłoszenie referatów pt.:
1.Outsourcing.
2. Zarządzanie organizacją pozarządową prowadzącą szkołę.
W dniach 20-22.03.2019 roku we Wrocławiu, aktywne [THE ACTIVITY OF ORGANISED CRIMINAL GROUPS IN THE ECONOMIC AREA OF THE STATE] uczestnictwo w konferencji międzynarodowej „Security of Central and Eastern Europe countries”, organizowanej przez General Tadeusz Kościuszko Military University of Land Forces.
W dniu 14 listopada 2019 roku na II KONFERENCJI NAUKOWEJ pn. „Edukacja w bezpieczeństwie i obronności”, wystąpienie z tematem „Programy prewencyjne minimalizujące ryzyko samobójstw wśród młodzieży”. Organizatorem konferencji była PWSZ im. Prezydent Stanisława Wojciechowskiego w Kaliszu. Wiceprezes Rady Ministrów, Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego Jarosław Gowin objął patronatem to wydarzenie.
NAGRODY, WYRÓŻNIENIA, PODZIĘKOWANIA:
• Brązowy Krzyż Zasługi- Warszawa 07.07.2005- Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej
• Brązową odznaką – „ Za zasługi w pracy penitencjarnej” – Warszawa 4.04.2007 – Minister Sprawiedliwości
• Brązowy Medal za Zasługi dla Straży Granicznej- Warszawa 06.10.2008- Minister SWiA
• Odznaka Honorowa za Wybitne Zasługi dla LOK – Warszawa 26.01.2010- Prezes LOK
• Złoty Medal za Zasługi dla LOK – Warszawa 24.09.2008- Prezes LOK
• Srebrny Medal za Zasługi dla LOK – Warszawa 06.09.2005- Prezes LOK
• Odznaka Honorowa PCK IV stopnia- Warszawa 29.09.2006- Przewodniczący Kapituły
• Medal Arthura Troopa- Prezydent Sekcji Polskiej IPA
• Medal XX- lecia NSZZP- Warszawa 28.04.2010- Prezes Zarządu NSZZP
• Statuetka Fundacji Tarcza „W podziękowaniu za wspólne łamanie blokad, ku ratowaniu rodziny” 2010 rok
• Podziękowanie od burmistrza Muszyny za pomoc w czasie powodzi w 2010 roku
• Podziękowania za współpracę od Biura Ochrony Rządu
• Podziękowania za współpracę od Zarządu Operacji Antyterrorystycznych Komendy Głównej Policji
• Podziękowania za współpracę od Wojewody Małopolskiego
• Podziękowanie od Biskupa Tarnowskiego Wiktora Skworca za udzieloną pomoc
• Podziękowanie od Dyrektora Centrum Projektów Europejskich Krajowej Instytucji Wspomagającej za udział w pracach Krajowej Sieci Tematycznej w obszarze Dobre rządzenie, Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki
Źródło: http://witoldbodziony.pl/kim-jestem/