Najnowsze aktualności fundacyjne i projektowe.
Fundacja Tarcza z siedzibą w Nowym Sączu przy ul. Borelowskiego 27 lok.1-2a poszukuje kandydata/kandydatkę na stanowisko: Asystent koordynatora projektu
Zakres obowiązków:
- Współpraca z koordynatorem.
- Gromadzenie i przetwarzanie danych uczestników projektu.
- Bieżąca obsługa administracyjno-biurowa, techniczna i archiwizacyjna projektu.
- Organizacja spotkań informacyjnych dotyczących projektu.
- Wspomaganie techniczne działań monitorujących i ewaluacyjnych.
- Współuczestnictwo w rozliczaniu finansowym, sprawozdawczości i prowadzeniu dokumentacji.
- Wsparcie przy organizacji szkoleń/doradztwa/konferencji/spotkań.
- Odpowiedzialność za wdrożenia opracowanych procesów i procedur.
- Koordynacja procesu naboru i selekcji wykonawców.
- Współpraca z partnerami krajowymi i zagranicznymi.
- Kontakty z uczestnikami i usługodawcami w projekcie.
- Nadzorowanie pracy specjalistów.
- Promowanie projektu.
Fundacja Tarcza z siedzibą w Nowym Sączu przy ul. Borelowskiego 27 lok.1-2a poszukuje kandydata/kandydatkę na stanowisko: Koordynator Projektu
Zakres obowiązków:
Koordynowanie przygotowania i prowadzenia pełnej dokumentacji projektu.
- Osiągnięcie wyznaczonych wskaźników efektywności projektu.
- Koordynacja i organizacja pracy zespołu projektowego, zarządzanie harmonogramem i budżetem projektu.
- Bieżąca współpraca z Partnerami Projektu.
- Aktualizacja i monitorowanie harmonogramu projektu (m.in. raportowanie, koordynacja i poprawność dokumentacji).
- Odpowiedzialność za wdrożenia opracowanych procesów i procedur.
- Kontrola kosztów projektu.
- Koordynacja procesu naboru i selekcji wykonawców.
- Współpraca z partnerami krajowymi i zagranicznymi.
Publikacja została poświęcona konferencji naukowej pt. „Innowacja w edukacji jako model kontraktowania szkół podstawowych zagrożonych likwidacją”, która odbyła się w dniach 6-8 września 2015r. w Krakowie. Przedsięwzięcie zostało zorganizowane w ramach działań włączających do głownego nurtu polityki przez Fundację Tarcza z Nowego Sącza i Instytut Turystyki Sp. z o.o. w Krakowie w ramach projektu pn. „PL Opracowanie i upowszechnienie innowacyjnego modelu kontraktowania przez gminy usług społecznych w zakresie edukacji podstawowej”, numer projektu POKL.05.04.02-00-D68/11-00. Celem działania włączającego do głównego nurtu polityki było zainteresowanie i wdrożenie do możliwie najpowszechniejszego praktycznego zastosowania modelu kontraktowania usług społecznych przez JST w zakresie edukacji podstawowej. Trzy konferencyjne dni obfitowały w bogaty program merytoryczny z udziałem wielu znamienitych ekspertów- praktyków z zakresu m.in.:
– narzędzi badających efektywność społeczną i ekonomiczną,
– kontraktowania usług,
– zarządzania,
– strategii,
– dotacji,
– prawa pracy.
W publikacji znajdują się komentarze do wystąpień, zdjęcia z konferencji i wystąpienia uczestników. Lektura zebranego materiału to okazja unikatowa do prześledzenia procesu przekazywania szkół w trybie art.5 ust.5g ustawy o systemie oświaty z 2009 r. Mamy świadomość, że zaprezentowane w tej publikacji tematy są tylko niewielką częścią procesu ratowania małych szkół przed likwidacją, ale wyrażamy również nadzieję, że będą pewnym wkładem do tej wiedzy, która nie jest pełna w tym zakresie. Eksperci odnosząc się do własnych doświadczeń, omawiając zagadnienia starali się wyczerpująco i obszernie odpowiadać na pytania.
„Działania na rzecz promocji przekształceń małych szkół” przedstawił prof. nadzw. dr hab. Andrzej Misiołek z Komisji Nauki, Edukacji i Sportu Senatu RP.W swoim wystąpieniu mówił o powierzaniu przez gminy prowadzenia szkół lokalnym organizacjom pozarządowym. W wielu przypadkach takie przekazanie może być skuteczną metodą ratowania małych szkół przed likwidacją. Doświadczenia zebrane przez Fundację Tarcza i Instytut Turystyki Sp. Z O.O. w Krakowie stanowi znaczący wkład w rozwój i szerzenie wiedzy na temat procesu przekazywania małych szkół w trybie art. 5 ust. 5g ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty.
Bardzo duże zainteresowanie uczestników wywołało wystąpienie pani Beaty Pawłowskiej, radcy ministra edukacji na temat: „Przekazywanie małych szkół w trybie art. 5 ust. 5g ustawy o systemie oświaty”. W wystąpieniu tym była informacja o pierwszych szkołach, które przekazano już w roku 2009 i były to szkoły na lubelszczyźnie:
– Szkoła Podstawowa w Ciechankach Łęczyńskich,
-Szkoła Podstawowa w Zofiówce,
-Szkoła Podstawowa w Żulicach.
Przypomniana została definicja „Małej szkoły” jako szkoły, w której uczy się nie więcej niż 70 uczniów. Szkół takich w roku szkolnym 2014/2015 było 6934, a do września 2014 r. samorządy przekazały:
-229 szkół podstawowych (w tym 7 z oddziałami przedszkolnymi)
-9 gimnazjów
-19 przedszkoli
-5 punktów przedszkolnych
Do argumentów stanowiących o tym dlaczego małe szkoły są ważne zaliczono:
- bliżej dzieci – lepsza dostępność, łatwiejszy kontakt z rodzicami
- brak potrzeby dowożenia dzieci – zajęcia dodatkowe niewymuszane przez organizację dowożenia
- łatwiejsza adaptacja najmłodszych dzieci do szkolnych warunków
- większe możliwości dostosowania metod i form pracy do indywidualnych potrzeb uczniów
- możliwość organizacji opieki przedszkolnej, szczególnie 3 i 4-latków, nie ograniczona trudnością rodziców w dowożeniu dzieci
- lepszy dostęp do edukacji dla niepełnosprawnych mieszkańców wsi
- integracja społeczność lokalnej – pełnią rolę centrów kultury (często łączą funkcje biblioteki, przedszkola, uniwersytetu trzeciego wieku)
Jako zalety wprowadzenia „ art. 5 ust. 5g” zostały wymienione:
- ciągłość funkcjonowania szkoły (brak procedury likwidacyjnej)
- uczniowie uczą się nadal w „swojej” szkole
- pewność zatrudnienia nauczycieli
- przekazana szkoła jest publiczna (bezpłatna)
- przekazana szkoła może mieć obwód
Tematem wystąpienia dra Marcina Poręby (eksperta Fundacji Tarcza) były:
„Narzędzia badające efektywność społeczną i ekonomiczną zmiany formy realizacji usług społecznych – edukacji podstawowej – na formę ich kontraktowania”[2], które są integralną częścią podręcznika dla gminy (JST): „Procedury, aktywizacja lokalnej społeczności i współpraca z NGO”. W wystąpieniu tym została omówiona efektywność społeczna i ekonomiczna oraz przedstawione zostały dwa kalkulatory
i dwa kwestionariusze:
– kalkulator – narzędzie oceny ekonomicznej (NOE),
– kalkulator – narzędzie oceny społecznej (NOSp),
– kwestionariusz ankiety dla członków rady gminy/miasta,
– kwestionariusz ankiety dla lokalnej społeczności.
Dr Poręba omawiając definicję efektywności społecznej wskazał i omówił obszary podlegające badaniu z 4 perspektyw tj.
- adekwatności usługi,
- skuteczności usługi w zakresie jej aktualności,
- zadowolenia z realizacji usługi,
- podmiotowości świadczonej usługi.
Uzasadniając wybór narzedzia do badania „efektywności liczonej umiejętnością osiągania celów”- grupy fokusowe, wskazano na odpowiednią technikę zbierania danych w zakresie umiejętności osiągania celów. Uzasadniano na jakiej grupie powinno być przeprowadzone badanie FGI oraz w którym momencie. Wskazano na ogromne znaczenie badania w które angażuje się czynnik decyzyjny( rada gminy), wskazano korzyści społeczne takiego zaangażowania, omówiono synergie, która powoduje zwiększenie dynamiki działań oraz korzyści z tego wynikające. Efektywność mierzona jest wynikami badania fokusowego ukierunkowanymi na stworzenie i operacjonalizację planu działania zmiany formy realizacji usługi społecznej – edukacji podstawowej – na formę jej kontraktowania. Ekspert odniósł się również do drugiego podręcznika adresowanego do organizacji pozarządowych (NGO) pt. „Jak prowadzić szkołę?” wskazując w nim m.in. opisane doświadczenia zebrane w trakcie realizacji projektu.
Duże zainteresowanie, zwłaszcza przedstawicieli organizacji pozarządowych, wzbudziły przedstawione i omowione przez mec. Lucynę Gąsiorowską tematy:
– ” Dotacje oświatowe – udzielanie, rozliczanie i kontrola ich wykorzystania w praktyce placówek oświatowych przejętych przez organizacje pozarządowe oraz postulaty de lege ferenda”,
– „Odpowiedzialność dyrektora przejętej szkoły oraz jej organu prowadzacego za niezgodne z zasadami wydatkowaniei rozliczanie dotacji oświatowych”.
W wystąpieniu tym była mowa m.in. o ustawie o systemie oświaty w której określone mamy kompetencje organów stanowiących jednostki samorządu terytorialnego w zakresie trybu udzielania i rozliczania dotacji. Na podstawie umowy następuje zlecenie zadania i udzielenie dotacji . Rozmawiano o sposobie rozliczania i sposobie kontroli zadania, które określa organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego w drodze uchwały, zapewniając jawność postępowania.
Pani Iwona Kamieńska w swoim wystąpienie omawiała psychospołeczne determinanty procesu kontraktowania zadań z zakresu edukacji podstawowej na rzecz trzeciego sektora. Przedstawione zostały przyczyny sukcesów i porażek realizacji procesu uspołeczniania. Mówiona jak ważna jest synergia samorządu i organizacji pozarządowej. Przykład szkoły podstawowej w Sarbicach uznany został przez uczestników konferencji jako wzorcowy takiej współpracy, a dyrektor szkoły pani Dorota Granos to niekwestionowana liderka w organizacji, która potrafi mobilizować innych i siebie do skutecznego działania. Pani dyrektor Granos posiada umiejętności wyznaczania priorytetów i tworzenia wizji przyszłości, promuje pozytywne zmiany w organizacji i potrafi umiejętnie rozwiązywać problemy.
Radca prawny pani Renata Franczak- Bodziony w swoim wystąpieniu pt. „Procedura informacyjna pracowników szkoły w procesie przejęcia szkoły w trybie art. 5 ust. 5g ustawy o systemie oświaty” omówiła m.in.:
– aspekty prawno- pracownicze na etapie procedury informacyjnej realizowanej przez jednostkę samorządu terytorialnego,
– aspekty prawno- pracownicze na etapie procedury informacyjnej realizowanej przez osobę fizyczną lub prawną nie będącą jednostką samorządu terytorialnego,
– „zwrotną procedurę przekazania”.
W trakcie dyskusji rozmawiano m.in. o tym czy szkoły przekazane stowarzyszeniu/fundacji mają obowiązek tworzenia funduszu socjalnego, procedurze zawiadamiania o nowych warunkach pracy i płacy, rozwiązaniu stosunku pracy z nauczycielem, który złożył pisemne oświadczenie o odmowie przejścia do szkoły prowadzonej przez stowarzyszenie/ fundację.
Szkoła jako jednostka sektora finansów publicznych była tematem wystąpienia pana Janusza Kota. Dwadzieścia pięć lat funkcjonowania samorządu terytorialnego w Polsce i powierzenie samorządowi zadań z zakresu oświaty, odnowa i rozwój materialnej bazy polskiej edukacji, proces zarządzania szkołami i egzekwowania ich poziomu, powierzenia prowadzenia szkoły przez podmiot niepubliczny jako szkoły publicznej, zostały w sposób interesujący przedstawione przez eksperta, który uzasadniał swoje stanowisko w tych obszarach wiedzy.
Bardzo nas ucieszyła ożywiona dyskusja, jaka się wywiązała pomiędzy kuratorami, a wójtem gminy Hanna panią Grażyną Kowalik, która przedstawiła swoją koncepcje przekazania wszystkich szkół w gminie Hanna do organizacji pozarządowych i to szczegóły tego procesu, wzbudziły największe emocje. Koncepcja ta różniła się w sposób istotny z modelem opracowanym w ramach projektu numer POKL.05.04.02-00-D68/11-00, nie mniej jednak warto było poznać również inne rozwiązania wprowadzane przez samorządy, w tym samorząd gminy Hanna. Aktywny udział w wydarzeniu kuratorów, wzbogacił wiedzę na temat doświadczeń w trakcie przekazywania małych szkół do organizacji pozarządowych i z całą pewnością, pozytywnie wpłynął na jakość konferencji. Argumenty i stan prawny towarzyszył cały czas dyskusji. Dzięki takiemu zaangażowaniu można było poznać zdanie róznych stron procesu przekazywania. Pani wójt mówiła m.in. o rosnących z roku na rok wydatkach na oświatę, niżu demograficznym, dochodach własnych które nie pokrywały wydatków bieżących.
Poniżej wybrane slajdy z prezentacji pani wójt Kowalik.
Mecenas Krzysztof Ledniowski w swoim wystąpieniu pt. „Zagadnienia organizacyjne i statutowe przekazania prowadzenia szkoły podstawowej organizacji pozarządowej – problemy praktyczne” zwrócił m.in. uwagę na kompetencję organów organizacji pozarządowych, dopuszczalności zmian statutu i konsekwencje błędów.
W kuluarach bardzo obleganymi byli m.in. dr Tomasz Kozłowski z Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego oraz dr Tadeusz Mędzelowski – politolog, dziennikarz i badacz obyczajów. Dr Tomasz Kozłowski mówił o zrozumieniu wykładania prawa jako komunikacji i poszerzaniu się zakresu prawniczych dyskusji o jego interpretacji. Dr Tadeusz Mędzelowski odnosił się do roli wspólnoty samorządowej w procesie ratowania małych szkół przed likwidacją oraz zwrócił uwagę na to jaka powinna być jakość realizacji zadań przekazanych w procesie kontraktowania.
Spotkanie stanowiło okazję nie tylko do przedstawienia wyników projektu ale również do wzajemnego poznania, wymiany doświadczeń i nawiązania współpracy pomiędzy uczestnikami konferencji. Pomiędzy uczestnikami zawarto porozumienia, których celem jest m.in. wspieranie lokalnych społeczności z obszarów wiejskich oraz ich rozwój.
Bardzo dziękujemy prof. nadzw. dr hab. Andrzejowi Misiołkowi, a także radcy ministra edukacji pani Beacie Pawłowskiej za ogromną życzliwość i zaangażowanie podczas konferencji. Jesteśmy wdzięczni kuratorom i ekspertom za ich serdeczność i fachową pomoc merytoryczną. Słowa podziękowania kierujemy również do wszystkich uczestników konferencji , dziękujemy wszystkim osobom wspierającym nas, dzięki którym zostało to przedsięwzięcie zrealizowane. Dziękujemy za komentarze zamieszczone na stronach internetowych i skierowane do nas. Zaszczytem i radością było to, że przyjechaliście, podzieliliście się swoją wiedzą i byliście w tak licznym gronie.
W imieniu fundacji Tarcza oraz organizatorów
Witold Bodziony