Telefon: +48 668141111

Aktualności

Najnowsze aktualności fundacyjne i projektowe.

Innowacja w edukacji jako model kontraktowania szkół podstawowych zagrożonych likwidacją

Fot. Fundacja Tarcza-konferencja Kraków

Fot. Fundacja Tarcza-konferencja Kraków

W dniach 6-8 września 2015r. w Krakowie odbyła się organizowania przez Fundację Tarcza i Instytut Turystyki Sp. z o.o. konferencja naukowa pt. „Innowacja w edukacji jako model kontraktowania szkół podstawowych zagrożonych likwidacją”. Konferencja była realizowana w ramach projektu pn. „PL Opracowanie i upowszechnienie innowacyjnego modelu kontraktowania przez gminy usług społecznych w zakresie edukacji podstawowej”, numer proj. POKL.05.04.02-00-D68/11-00. Trzy konferencyjne dni obfitowały w bogaty program merytoryczny z udziałem wielu znamienitych ekspertów oraz praktyków z zakresu: narzędzi badających efektywność społeczną i ekonomiczną, kontraktowania usług, zarządzania, strategii, dotacji, prawa pracy. Największą wartością konferencji byli jej wszyscy uczestnicy, przedstawiciele Ministerstwa Edukacji Narodowej, kierownictwa kuratoriów, burmistrzowie, wójtowie, władze organizacji pozarządowych prowadzących szkoły, dyrektorzy szkół przejętych przez organizacje pozarządowe, adwokaci, radcy prawni, psychologowie, przedstawiciele mediów i eksperci od pozyskiwania środków zewnętrznych.

Eksperci odnosząc się do własnych doświadczeń, omawiając zagadnienia starali się wyczerpująco i obszernie odpowiadać na pytania. Działania na rzecz promocji przekształceń małych szkół przedstawił dr hab. Andrzej Misiołek z Komisji Nauki, Edukacji i Sportu Senatu RP. Bardzo duże zainteresowanie uczestników wzbudziło wystąpienie pani Beaty Pawłowskiej, radcy ministra edukacji. W wystąpieniu tym pani radca m.in. argumentowała dlaczego małe szkoły są ważne, mówiła o zaletach wprowadzenia art.5 ust.5 g ustawy o systemie oświaty oraz nadzorze pedagogicznym. Pan dr Marcin Poręba omówił ” Narzędzia badające efektywność społeczną i ekonomiczną zmiany formy realizacji usług społecznych – edukacji podstawowej – na formę ich kontraktowania”. Duże zainteresowanie i emocje, zwłaszcza grona organizacji pozarządowych, wzbudził przedstawiony przez mec. Lucynę Gąsiorowską temat ” Dotacje oświatowe – udzielanie, rozliczanie i kontrola ich wykorzystania w praktyce placówek oświatowych przejętych przez organizacje pozarządowe oraz postulaty de lege ferenda”. Pani Iwona Kamieńska w swoim wystąpienie omawiała psychospołeczne determinanty procesu kontraktowania zadań z zakresu edukacji podstawowej na rzecz trzeciego sektora. Przedstawiła przyczyny sukcesów i porażek realizacji procesu uspołeczniania. Szkoła jako jednostka sektora finansów publicznych był tematem wystąpienia pana Janusza Kota, który odniósł się również do edukacyjnej wartości dodanej. Bardzo ożywiona dyskusja wystąpiła pomiędzy kuratorami, a wójtem gminy Hanna panią Grażyną Kowalik, który przedstawiła swoją koncepcje przekazania wszystkich szkół w gminie Hanna do organizacji pozarządowych i to szczegóły tego procesu, wzbudziły największe emocje. Koncepcja ta różniła się w sposób istotny z modelem opracowanym w ramach projektu numer POKL.05.04.02-00-D68/11-00, nie mniej jednak warto było poznać również inne rozwiązania wprowadzane przez samorządy, w tym samorząd gminy Hanna. W kuluarach bardzo obleganymi byli m.in. dr Tomasz Kozłowski z Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego oraz dr Tadeusz Mędzelowski – politolog, dziennikarz i badacz obyczajów.

Spotkanie stanowiło okazję nie tylko do przedstawienia wyników projektu ale również do wzajemnego poznania, wymiany doświadczeń i nawiązania współpracy pomiędzy uczestnikami konferencji. Zawarto porozumienia, których celem jest m.in. wspieranie lokalnych społeczności z  obszarów wiejskich oraz ich rozwój.

Najmłodszym „uczestnikiem” konferencji była kilkumiesięczna Basia, która przyjechała  ze swoimi rodzicami  państwem Bogdanem i Joanną Moroń z Sitnicy. Basia przyglądała się z wielkim zainteresowaniem otaczającym ją ludziom, a swoją obecnością w kuluarach studziła emocje i powodowała uśmiech na twarzy uczestników konferencji ścierających się w swoich poglądach.

Pragniemy podziękować wszystkim uczestnikom za aktywny  udział w konferencji. Zaszczytem i radością było to, że przyjechaliście i byliście w tak licznym gronie. Dziękujemy wszystkim  nie tylko za życzliwe opinie ale również  za wszelkie uwagi do konferencji. Dziękujemy za szczerą i konstruktywną krytykę.

                                                                                                                            W imieniu fundacji Tarcza oraz organizatorów

                                                                                                                                                          Witold Bodziony

 

Rozmowy na temat innowacji

Fot. Fundacja Tarcza

Fot. Fundacja Tarcza

W dniu 2 września 2015r.  na  Uniwersytecie w Preszowie (Słowacja) odbyło się spotkanie, władz Uniwersytetu w Preszowie, władz Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Nowym Sączu, zarządu Fundacji Tarcza z siedzibą w Nowym Sączu.

Tematem spotkania była m.in. współpraca i  wymiana doświadczeń w realizacji projektów innowacyjnych m.in. rozmawiano na temat projektu pn. PL Opracowanie i upowszechnienie innowacyjnego modelu kontraktowania przez gminy usług społecznych w zakresie edukacji podstawowej” numer POKL.05.04.02-00-D68/11-00 Dyskutowano również na temat możliwości jakie wynikają z realizacji projektów ponadnarodowych. Do możliwości tych zaliczono: wymiana wiedzy, doświadczeń, konwergencja pomysłówidei. Dyskutowano  na temat nowego okresu finansowania 2014-2020 z perspektywy potrzeb i korzyści Słowacji  oraz Polski.

W spotkaniu uczestniczyli:

 

  1. Rektor prof. PhDr. Peter Konya, PhD.
  2. Rektor dr hab. inż. Mariusz Cygnar.
  3. Prorektor ds Rozwoju, Informatyzacji i oceny jakości doc. Ing. Peter Adamisin, dr
  4. Prorektor ds. nauki, rozwoju i współpracy dr Marek Reichel.
  5. Prezes Zarządu Fundacji Tarcza Witold Bodziony.

Opracował: Witold Bodziony

Sukces organizacji pozarządowej w prowadzeniu szkoły

Co sprawia, że jedna organizacja pozarządowa bardzo dobrze sobie radzi z prowadzeniem szkoły, a druga ma bardzo poważne problemy z utrzymywaniem porównywalnej placówki oświatowej ?

Sukces organizacji pozarządowej w prowadzeniu szkoły

W jednej z miejscowości na Podkarpaciu, a dokładnie w Wólce Grodziskiej jedną z odpowiedzi na powyższe pytanie była siła tkwiąca w ludziach, których celem od wielu  lat temu było i nadal jest utrzymanie szkoły. Tej społeczności lokalnej, rodzicom dzieci, nauczycielom nie dawano nadziei na to, że będą w stanie poprowadzić szkołę, bardzo przeszkadzano. Im bardziej ludziom tym utrudniano owo zadanie, tym większa była ich determinacja i odwaga w przejęciu szkoły. Społeczność ta wybrała ze swojego grona liderów zdając sobie doskonale sprawę z tego, że to na liderach spoczywa obowiązek kreowania lepszej przyszłości poprzez przyciągające wizje. Liderzy Stowarzyszenia Rozwoju Wsi Wólka Grodziska określili dla siebie priorytety takie jak: wzięcie odpowiedzialności za organizacje, bycie wiarygodnym oraz dzielenie się informacjami.

Stowarzyszenie doszło do wniosku, że szansą na osiągnięcie celu jest zaangażowanie wszystkich członków organizacji do działania na rzecz organizacji. Jedni szli na sesje rady gminy, drudzy jechali do powiatu, następna grupa szukała sojuszników. Z każdego ze spotkań sporządzano zapiski, zdjęcia, kserokopie np. uchwał rady gminy, w których bardzo szczegółowo opisywano z kim rozmawiano, kiedy i na jaki temat, oraz co załatwiano albo co nie udało się załatwić i dlaczego. Cały ten materiał jest zgromadzony w kronice stowarzyszenia. Wszystkie sprawy omawiano na spotkaniach stowarzyszenia, które niejednokrotnie z braku możliwości lokalowych obywało się w domach prywatnych i to w tych właśnie miejscach odbywały się najbardziej efektywne spotkania. Podczas spotkań członkowie stowarzyszenia nabierali kolejnych doświadczeń, co doprowadziło do wypracowania strategii działania organizacji. Sukces tego stowarzyszenia poza siłą, która tkwi w ludziach zaangażowanych  w ich wspólny problem, to również jasno postawiony cel i plan działania. To liderzy tego stowarzyszenia doprowadzili do tak dużego zaangażowania się tak dużej grupy mieszkańców, uwolnili z nich potencjał, który pozwolił na kształtowanie wizji.

Bardzo ważną rolę przy kreowaniu wizji szkoły odegrali prezesi stowarzyszenia którzy wiedzieli, że przy kreowaniu wizji przyszłości musi być skonkretyzowanie obrazu w sposób zrozumiały dla wszystkich. Byli świadomi, że wizja którą tworzą, będzie współgrać z nadzieją i wyobrażeniami mieszkańców Wólki Grodziskiej. Wiedzieli również, że jeżeli przedstawią porywającą wizje przyszłości, to zostanie wyzwolony wśród ludzi taki potencjał, który pozwoli pokonać wszystkie przeszkody.
DSC047291-1024x767
Wyzwolony przez nich potencjał pozwolił im wszystkim patrzeć optymistycznie na przyszłość, pozwolił na utożsamianie się z tą przyszłością. Liderzy tego stowarzyszenia spowodowali, że mieszkańcy uwierzyli, iż przedstawiony plan nie może być zrealizowany bez ich udziału. Mieszkańcy dowiedzieli się gdzie jest ich miejsce, została nakreślona strategia i każdy członek stowarzyszenia mógł jasno zobaczyć swoje miejsce. Prezesi rozumieli, że kreowana przez nich porywająca przyszłość, musi być akceptowana przez całe stowarzyszenie. Dlatego też tworzenie planów i strategii działań odbywało się na zasadzie współtworzenia. Władze stowarzyszenia pokazały sens obiecującej perspektywy, pokazały wspólną drogę do celu jakim było przejęcie i prowadzenie szkoły. Postawiony cel, przejęcie szkoły i prowadzenie przez stowarzyszenie został osiągnięty. Szkoła w Wólce Grodziskiej, prowadzona przez Stowarzyszenie Rozwoju Wsi Wólka Grodziska stanowi bardzo pozytywny przykład, że wyzwolenie potencjału tkwiącego w lokalnej społeczności doprowadza do sukcesu. Sukcesu m.in budowy nowej szkoły z infrastrukturą, osiągniętego w ostatnim czasie dzięki ogromnemu wsparciu władz gminy.
Gratulujemy mieszkańcom, nauczycielom i samorządowi!